آموزشینرم افزار

۳۵ نکته کاربردی ورد در نگارش پایان نامه – بخش پنجم

نرم افزار ورد (word) از مجموعه نرم افزار های مایکروسافت آفیس است و یکی از بهترین  و پر کاربرد ترین نرم افزارهای واژه پرداز در نگارش پایان نامه است.

چرا این نرم افزار پر کاربرد است؟ خب شما اگر دانش آموز باشید برای نگارش تحقیقات دانش آموزی، اگر دانشجو باشید برای نگارش پایان نامه و تحقیقات خود، اگر استاد دانشگاه باشید برای نگارش مقالات خود و یا به عنوان یک استاد راهنما باید بتوانید دانشجو ها را در نگارش پایان نامه های خود راهنمایی کنید، و حتی اگر کارمند یک اداره باشید یکی از مهارت های شما باید کار با نرم افزار ورد باشد، حتی اگر یک معلم باشید و یا حتی یک مغازه دار و یا یک فرد عادی، اهمیتی ندارد، چون گستره کاربرد این نرم افزار بسیار وسیع و شامل همه افراد می شود.

ما در اینجا 35 نکته کاربردی ورد را در پنج پست برای شما گرد آوری کرده ایم که می تواند حداقل نیازهای شما در نگارش پایان نامه ها و مقالات را بر طرف کند.

خب در پنجمین و آخرین پست 8 نکته کاربردی ورد را با هم یاد می گیریم.


نکته 28: تبدیل فایل ورد به فرمت pdf (نرم افزار dopdf)

بعد از اتمام تایپ پایان نامه، برای تحویل فایل جهت پرینت، برای جلوگیری از به هم ریختن فایل ورد در یک کامپیوتر دیگر، بهترین و موثرترین راه این است که فایل ورد پایان نامه را به فرمت pdf تبدیل کنید، تا هیچ تغییری در فایل تان ایجاد نشود.
یکی از نرم افزارهای مفید در تبدیل فایل word (به خصوص فایل ورد به زبان فارسی) به فرمت pdf، نرم افزار dopdf است. بعد از دانلود، نرم افزار dopdf را نصب کنید. نصب این نرم افزار بسیار ساده است و کمتر از 3 دقیقه زمان می برد. فقط باید بعد از نصب، کامپیوتر را restart کنید.
حالا، فایل ورد پایان نامه را باز کنید و از منوی اصلی، روی گزینه print کلیک کنید و یا از کلیدهای میان بر Ctrl+P استفاده کنید. در پنجره باز شده، dopdf را انتخاب کنید.

تبدیل فایل ورد به فرمت pdf 1

برای انجام تنظیمات بیشتر، بر روی گزینه Properties کلیک کنید.

تبدیل فایل ورد به فرمت pdf 2

پنجره زیر باز می شود.

تبدیل فایل ورد به فرمت pdf 3

در قسمت Page size، مطمئن شوید که تنظیمات ابعاد صفحه روی A4 قرار گرفته باشد.

تبدیل فایل ورد به فرمت pdf 4

بر روی گزینه OK کلیک کنید. در پنجره بعدی هم OK را بزنید. پنجره زیر باز می شود که از شما مسیر ذخیره فایل pdf را سوال می کند.

تبدیل فایل ورد به فرمت pdf 5

پس از انتخاب مسیر مورد نظر برای ذخیره فایل، گزینه OK را بزنید. فایل pdf پایان نامه شما ایجاد می گردد.
برای پرینت گرفتن از پایان نامه، حتما از فرمت pdf آن استفاده نمایید تا نگران به هم ریختگی فایل پایان نامه خود نباشید.
نکته کلیدی:
پس از کار کردن با نرم افزارهای مختلف تبدیل فایل word به pdf، برای pdf کردن فایل های ورد زبان فارسی، شخصا نرم افزار dopdf را توصیه می کنم. pdf ساز خود نرم افزار word هم در مورد فایل های فارسی، ایراداتی دارد و گاها باعث بهم ریختگی فایل شما می شود. البته در ورژن ۲۰۱۳ نرم افزار word، هنوز مشکل خاصی در بهم ریختگی فایل های فارسی مشاهده نکردم و به نظر می رسد این مشکل در این ورژن برطرف شده است.
اگر فایلی به زبان انگلیسی نوشته اید و تمایل دارید که فایل شما، Bookmark هم داشته باشد، می توانید از نکته 29 استفاده کنید.

این مقاله را نیز مطالعه کنید:  ایجاد بخش بندی – Section Break

نکته 29: وارد کردن Bookmark در فایل pdf

حتما شما هم در هنگام خواندن بعضی فایل های pdf، به bookmark کنار متن توجه داشته اید.

وارد کردن Bookmark در فایل pdf 1

برای این کار می توانید در منوی اصلی فایل ورد (word)، بر روی گزینه Save As رفته و بعد گزینه Adobe PDF را انتخاب نمایید.

وارد کردن Bookmark در فایل pdf 2

پنجره زیر باز می شود.

وارد کردن Bookmark در فایل pdf 3

بر روی گزینه Options کلیک کنید و مطمئن شوید گزینه Convert Word Headings to Bookmark انتخاب شده باشد. گزینه OK و در پنجره بعدی، پس از انتخاب مسیر ذخیره فایل، گزینه Save را کلیک کنید. فایل pdf شما به همراه Bookmark در درونش ایجاد می شود.


نکته 30: رفتن به ابتدای خط و انتهای خط، و ابتدا و انتهای صفحه در ورد

اگر در هنگام نوشتن پایان نامه در وسط خط هستید و می خواهید مستقیما با کلیدهای میان بر به ابتدا و یا انتهای خط بروید، از کلید Home برای رفتن به ابتدای خط و از کلید End برای رفتن به انتهای خط استفاده کنید.
همچنین برای رفتن به ابتدای صفحه، از کلید PGUP (مخفف Page Up) و برای رفتن به انتهای صفحه، از کلید PGDN (مخفف Page Down) استفاده کنید.
همچنین برای رفتن به ابتدای خط در صفحه اول، از کیدهای Ctrl+Home و برای رفتن به انتهای خط در صفحه آخر، از کلیدهای Ctrl+End استفاده کنید.


نکته 31: نوشتن علائم نگارشی در ورد

در هنگام نوشتن پایان نامه، به یکسری علائم نگارشی نیاز داریم، که به کمک میان بر ها می توانیم آنها را در متن وارد کنیم.
فراموش نکنید که برای استفاده از این میان بر ها، زبان نوشتن باید روی حالت فارسی باشد.

( ، ) نگارش ویرگول : Shift+T

( نگارش نقطه ویرگول ( ؛ : Shift+Y

( [ ) نگارش : Shift+O

( ] ) نگارش : Shift+I

( « ) نگارش گیومه : Shift+K

( » ) نگارش گیومه : Shift+L


نکته 32: حرکت گذاری (اعراب گذاری) در ورد

در هنگام نگارش پایان نامه به زبان فارسی، گاهی حرکت گذاری ضرورت پیدا می کند.
برای اینکار، وقتی زبان نوشتن روی فارسی است، می توانید از میان بر های زیر استفاده کنید.

[one_half]

( نگارش ( ژ : Shift+C

( نگارش تشدید ( اّ : Shift+F

( نگارش فتحه ( اَ : Shift+A

( نگارش کسره ( اِ : Shift+D

( نگارش ضمه ( اُ : Shift+S

( نگارش تنوین ( اً : Shift+Q

( نگارش تنوین ( اٍ : Shift+E

[/one_half]

( نگارش تنوین ( اٌ : Shift+W

( نگارش همزه ( ۀ : Shift+G

( نگارش همزه ( أ : Shift+N

این مقاله را نیز مطالعه کنید:  ۳۵ نکته کاربردی ورد در نگارش پایان نامه – بخش سوم

( نگارش همزه ( إ : Shift+B

( نگارش همزه ( ؤ : Shift+V

( نگارش همزه ( ء یا ئ : Shift+M

( نگارش ( ه : Shift+Z

( نگارش ساکن ( ـْ : Alt+0250

نکته کلیدی: برای کشیدن یک حرف (مانند مــــــــــــــ و یا هر حرف دیگری) ، کافیست ابتدا حرف مورد نظر را نوشته و سپس کلیدهای Shift+J را با هم نگه دارید. حرف مورد نظر تا زمانی که این دو کلید را نگه دارید، کشیده می شود. به همین راحتی!
نکته کلیدی: برای سریع نوشتن علامت ساکن یا سایر کارکتر های ترکیب عدد و کلید می توان از ماکرو استفاده کرد. برای اینکار میتونید یک Macro برای آن تعریف کنید.از تب View گزینه Macros و بعد Record macro رو انتخاب کنید. سپس Keyboard رو انتخاب کنید و تو قسمت Press new shortcut key شورتکات مورد نظر را بزنید و بعد Assign و Close. حالا همان Alt+ 0250 رو تایپ کنید و بعد از قسمت Macros گزینه Stop recording رو بزنید و تمام.


نکته 33: تغییر رنگ فونت و های لایت کردن در ورد

برای تغییر رنگ فونت نوشته، در منوی Home بر روی گزینه Font Color کلیک کرده و رنگ فونت مورد نظرتان را انتخاب کنید.

: تغییر رنگ فونت و های لایت کردن در ورد 1

برای های لایت کردن نوشته، متن مورد نظر که می خواهید های لایت شود را انتخاب کنید. سپس در منوی Home بر روی گزینه Text Highlight Color کلیک کنید و رنگ مورد نظرتان را انتخاب کنید.

: تغییر رنگ فونت و های لایت کردن در ورد 2


نکته 34: ایجاد Header (بالا صفحه) و Footer (پایین صفحه) در ورد

برای ایجاد header و footer، در منوی Insert و در قسمت Header & Footer، بر روی گزینه Header (بالا صفحه) و یا Footer (پایین صفحه) کلیک کنید و مدل بالا صفحه و پایین صفحه مورد نظرتان را انتخاب کنید.

ایجاد هدر و فوتر در ورد

متنی که در این دو قسمت می نویسید، در تمامی صفحات مشاهده می شود.


نکته 35: تنظیمات حاشیه صفحات (Page Borders) در ورد

برای انجام تنظیمات حاشیه صفحات، در منوی Page Layout بر روی گزینه Page Borders کلیک کنید.
پنجره زیر باز می شود.

تنظیمات حاشیه صفحات در ورد 1

در اینجا می توانید تنظیمات مورد نظرتان، همچون Style حاشیه متن، رنگ، پهنا (ضخامت) و مدل های خاص (Art) را در حاشیه نوشته تان اعمال کنید.

نکته کلیدی:
اگر می خواهید این حاشیه فقط در بخش خاصی از نوشته تان اعمال شود و در تمامی صفحات، حاشیه نداشته باشید، آن قسمت از متن را انتخاب کنید.
سپس در پنجره باز شده (Borders and Shading)، بر روی منوی Borders کلیک کنید.

تنظیمات حاشیه صفحات در ورد 2

و تنظیمات مورد نطرتان را اعمال کنید.

نکته کلیدی:
فراموش نکنید به طور مرتب، هنگام نگارش پایان نامه آن را ذخیره کنید و فایل پشتیبان در چند جا تهیه کنید!
برای اینکار از کلیدهای میان بر Ctrl+S هم می توانید استفاده کنید.


35 نکته کاربردی ورد در نگارش پایان نامه : بخش اول – بخش دومبخش سومبخش چهارم

منبع : تراپیپر

بهروز شیخان

سلام من بهروز شیخان هستم، و تلاش دارم در این جا آموزش ها، نکات و تجربیاتی که به نظرم مفید هستند، را در اختیار شما قرار دهم.

نوشته های مشابه

‫۵ نظرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − شانزده =

دکمه بازگشت به بالا