آموزشینرم افزار

۳۵ نکته کاربردی ورد در نگارش پایان نامه – بخش چهارم

نرم افزار ورد (word) از مجموعه نرم افزار های مایکروسافت آفیس است و یکی از بهترین  و پر کاربرد ترین نرم افزارهای واژه پرداز در نگارش پایان نامه است.

چرا این نرم افزار پر کاربرد است؟ خب شما اگر دانش آموز باشید برای نگارش تحقیقات دانش آموزی، اگر دانشجو باشید برای نگارش پایان نامه و تحقیقات خود، اگر استاد دانشگاه باشید برای نگارش مقالات خود و یا به عنوان یک استاد راهنما باید بتوانید دانشجو ها را در نگارش پایان نامه های خود راهنمایی کنید، و حتی اگر کارمند یک اداره باشید یکی از مهارت های شما باید کار با نرم افزار ورد باشد، حتی اگر یک معلم باشید و یا حتی یک مغازه دار و یا یک فرد عادی، اهمیتی ندارد، چون گستره کاربرد این نرم افزار بسیار وسیع و شامل همه افراد می شود.

ما در اینجا 35 نکته کاربردی ورد را در پنج پست برای شما گرد آوری کرده ایم که می تواند حداقل نیازهای شما در نگارش پایان نامه ها و مقالات را بر طرف کند.

خب در چهارمین پست 7 نکته کاربردی ورد را با هم یاد می گیریم.


نکته 21: تنظیم فرمت تمام متن به طور یکسان (Format Painter) در ورد

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی در حال نوشتن متن در word هستید، بخشی از متن را بخواهید از فایلی دیگر در متن خود کپی کنید.
در این صورت، ممکن است متن کپی شده، فونت، سایز و فاصله خطوطی متفاوت از متن اصلی شما داشته باشد و یکسان سازی آنها با هم کار سختی به نظر آید.
نگران نباشید. این کار بسیار ساده است!!
در ابتدا مکان نما را بر روی قسمتی از متن که فونت صحیحی دارد قرار دهید.
سپس از منوی Home، گزینه Format Painter را مطابق شکل انتخاب کنید.

تنظیم فرمت تمام متن به طور یکسان 1
اکنون قسمتی از متن را که فونت متفاوتی دارد، درگ و دراپ (drag and drop) کنید.

تنظیم فرمت تمام متن به طور یکسان 2

فونت، سایز و فاصله بین خطوط متن مورد نظر، مانند سایر متن خواهد شد.

تنظیم فرمت تمام متن به طور یکسان 3

به همین سادگی…


نکته 22: انتخاب بخشی از متن به کمک کلیدهای SHIFT و مکان نما در ورد

ممکن است بخواهیم بخشی از متن را انتخاب کنیم، که معمولا این کار را موس انجام می دهیم.
اما گاهی ممکن است انتخاب متن توسط موس راحت نباشد و آن قسمت از متن را که مورد نظر ماست، انتخاب نکند.
در این مواقع، می توانیم از کلید شیفت (SHIFT) و کلید های مکان نما برای انتخاب متن مورد نظرمان کمک بگیریم.
کافیست کلید شیفت را نگه داشته و سپس با کلید های جلو یا عقب مکان نما، دقیقا بخشی از متن را که مورد نظر است، انتخاب کنیم.
این روش در خیلی مواقع به کمک ما می آید.


نکته 23: تنظیم متن پاگراف در یک ستون در ورد

گاها ممکن است وقتی در یک پاراگراف در حال نوشتن متنی هستید، بخواهید جمله بعدی از ابتدای سطر بعدی ولی در همان پاراگراف نوشته شود.
در این صورت، در پایان جمله قبلی، Enter می زنید تا جمله جدید به ابتدای سطر بعد برود.

این مقاله را نیز مطالعه کنید:  35 نکته کاربردی ورد در نگارش پایان نامه - بخش اول

تنظیم متن پاگراف در یک ستون 1

اما ممکن است بعد از Enter، بین دو جمله پاراگراف فاصله ایجاد شود. در حالی که ما چنین چیزی را در یک پاراگراف نمی خواهیم.

تنظیم متن پاگراف در یک ستون 2

از اینرو، کافیست هنگام زدن Enter، ابتدا کلید SHIFT را پایین نگه داشته و همزمان با نگه داشتن کلید SHIFT، کلید Enter را فشار دهیم.

تنظیم متن پاگراف در یک ستون 3

مشاهده می کنیم که پاراگراف در یک ستون قرار می گیرد.


نکته 24: نوشتن نماد (Symbol) در ورد

بسیاری از ما در هنگام نوشتن پایان نامه، به نوشتن معادله و نماد (symbol) نیاز پیدا می کنیم.
گرچه نوشتن معادله و حتی نماد، در ابتدا کار سختی به نظر می آید، اما اگر از نرم افزار word به درستی استفاده کنیم، نه تنها کار سختی نیست، بلکه بسیار راحت و شیرین است.
برای نوشتن نماد در متن کافی است ابتدا مکان نما را بر روی قسمتی از متن که می خواهید نماد را در آنجا وارد کنید، قرار دهید.
سپس در منوی Insert، بر روی گزینه Symbol کلیک کنید.

نوشتن نماد 1

در پنجره باز شده، با کلیک بر روی گزینه More Symbols، پنجره ای به نام Symbol باز می شود که در آن تعداد زیادی نماد وجود دارد.

نوشتن نماد 2

کافیست با تغییر گزینه Font درون پنجره Symbol، به نماد مورد نظر خود دست یابید.
در نهایت گزینه Insert و سپس گزینه Close را انتخاب کنید.
نماد مورد نظر در آن قسمت از متن که مورد نظر شماست، تایپ می شود.

نکته کلیدی:
پیدا کردن سریع یک نماد (مثلا گاما):
گاهی ممکن است در هنگام نوشتن نماد، دنبال نماد خاصی مثل گاما بگردیم.
ولی خب، حوصله گشتن در تمامی نمادها و رسیدن به مکان قرار گرفتن آن نماد خاص را نداشته باشیم.
یک راه ساده تر هم وجود دارد!
اگر قبلا از نمادهای مشابه نماد مورد نظرمان (مثلا بتا) استفاده کرده باشیم، وقتی در منوی Insert، روی گرینه Symbol کلیک می کنیم، یکسری از نمادهایی که قبلا استفاده کرده بودیم ظاهر می شوند.
حالا کافیست ابتدا روی نمادی که قبلا بکار برده بودیم (مثلا بتا) کلیک کنیم تا در متن وارد شود.
بعد آن را پاک کرده و دوباره به منوی Symbol بروید و روی گزینه More Symbols کلیک کنید.
مستقیما به بخشی از نمادها که آلفا، بتا، گاما و… وجود دارند، می روید.
این طوری، خیلی سریع به نماد مورد نظر می رسید!


نکته 25: نوشتن معادله در ورد

در زمان نگارش پایان نامه برای نوشتن معادله در word، در منوی Insert بر روی گزینه Object کلیک کنید.

نوشتن معادله 1

در پنجره باز شده، Microsoft Equation 3.0 را انتخاب کنید.

نوشتن معادله 2

صفحه word به شکل زیر در خواهد آمد و درون مستطیل باز شده، قادر خواهید بود معادله مورد نظرتان را تایپ کنید.

نوشتن معادله 3

تنها کافیست از ابزار های موجود در منوی Equation بهره بگیرید.
این ابزارها امکان نوشتن هر معادله ای را به شما می دهند.

این مقاله را نیز مطالعه کنید:  ۳۵ نکته کاربردی ورد در نگارش پایان نامه – بخش پنجم

نکته 26: نوشتن اعداد معادله به فارسی در ورد

اگر هم بخواهید در معادله، اعداد را به فارسی بنویسید، از منوی Style، گزینه Text را انتخاب کنید.

نوشتن اعداد معادله به فارسی 1

سپس از منوی Style، بر روی گزینه Other کلیک کنید. در پنجره باز شده (Other Style)، یکی از فونت های فارسی را انتخاب کنید. اکنون اعداد معادله، به فارسی نوشته می شوند!!
حالا هر بار که گزینه Text را انتخاب کنید و زبان نوشتن کیبود را هم روی فارسی گذاشته باشید، متن و یا اعدادی که در معادله می نویسید فارسی خواهند بود.

نوشتن اعداد معادله به فارسی 2

نکته کلیدی:
توصیه می کنم از گزینه Equation موجود در منوی Insert برای نوشتن معادله استفاده نکنید.

نوشتن اعداد معادله به فارسی 3

چرا که در اینصورت، هنگامی که در نهایت فایل word پایان نامه را به فایل pdf تبدیل می کنید، یا معادلات در فایل pdf نمایش داده نمی شوند و یا اینکه بهم می ریزند و دوباره باید همه معادلات را با Microsoft Equation 3.0 تایپ نمایید.
حتی اگر فایل پایان نامه خود را با فرمت word برای پرینت گرفتن به کامپیوتر دیگری انتقال دهید، باز هم مشکل چاپ نشدن معادلات را خواهید داشت.
سه راه حل برای این مسئله می توان ارائه کرد:
1- در هنگام استفاده از گزینه Equation موجود در منوی Insert ، با چپ چین کردن مشکل برطرف می شود.
2- اگر در هنگام استفاده از گزینه Equation ، روی فلش کنار قاب کلیک کنید و گزینه Change inline را بزنید، این مشکل رفع می شود و در هنگام پرینت و یا pdf کردن، معادله بطور کامل در جای خود باقی می ماند.
3- بعد از نوشتن معادله مورد نظرتان، در کنار هر معادله، یک علامت وجود دارد که وقتی آن را بزنید و linear کنید، این مشکل در هنگام پرینت و یا pdf کردن برطرف می شود.


نکته 27: طریقه اعمال نیم فاصله

در هنگام نگارش پایان نامه گاهی پیش می آید که به دنبال نوشتن کلماتی هستیم که از دو بخش تشکیل شده اند، مثل می شود و سال ها. اما نمی خواهیم فاصله بین دو بخش کلمه، به اندازه فاصله بین دو کلمه مجزا از هم باشد و می خواهیم فاصله کمتری از هم داشته باشند!

طریقه اعمال نیم فاصله 1

اگر هم که فاصله بین این کلمات را حذف کنیم، به هم می چسبند که این هم در زبان فارسی اشتباه است.

طریقه اعمال نیم فاصله 2

اما یک راه حل ساده و کارآمد وجود دارد.
کافیست بعد از نوشتن بخش اول کلمه، کلیدهای Ctrl و منها (-) را با هم بزنید! و سپس بخش دوم کلمه را بنویسید. در این صورت، فاصله بین دو بخش کلمه، به اندازه نیم فاصله خواهد شد.

طریقه اعمال نیم فاصله 3

به همین سادگی…


35 نکته کاربردی ورد در نگارش پایان نامه : بخش اول – بخش دومبخش سومبخش پنجم

منبع : تراپیپر

بهروز شیخان

سلام من بهروز شیخان هستم، و تلاش دارم در این جا آموزش ها، نکات و تجربیاتی که به نظرم مفید هستند، را در اختیار شما قرار دهم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا