آموزشینرم افزار

۳۵ نکته کاربردی ورد در نگارش پایان نامه – بخش دوم

نرم افزار ورد (word) از مجموعه نرم افزار های مایکروسافت آفیس است و یکی از بهترین  و پر کاربرد ترین نرم افزارهای واژه پرداز در نگارش پایان نامه است.

چرا این نرم افزار پر کاربرد است؟ خب شما اگر دانش آموز باشید برای نگارش تحقیقات دانش آموزی، اگر دانشجو باشید برای نگارش پایان نامه و تحقیقات خود، اگر استاد دانشگاه باشید برای نگارش مقالات خود و یا به عنوان یک استاد راهنما باید بتوانید دانشجو ها را در نگارش پایان نامه های خود راهنمایی کنید، و حتی اگر کارمند یک اداره باشید یکی از مهارت های شما باید کار با نرم افزار ورد باشد، حتی اگر یک معلم باشید و یا حتی یک مغازه دار و یا یک فرد عادی، اهمیتی ندارد، چون گستره کاربرد این نرم افزار بسیار وسیع و شامل همه افراد می شود.

ما در اینجا 35 نکته کاربردی ورد را در پنج پست برای شما گرد آوری کرده ایم که می تواند حداقل نیازهای شما در نگارش مقالات و پایان نامه ها را بر طرف کند.

خب در دومین پست 6 نکته کاربردی ورد را با هم یاد می گیریم.


نکته 9: نوشتن پاورقی (Footnote) در ورد

هنگام نگارش پایان نامه باید دقت کنید کلماتی را که در رشته شما تخصصی هستند، هنگامی که برای اولین بار استفاده می کنید، معادل آنها را به انگلیسی در پاورقی بنویسید.

برای این کار، ابتدا به انتهای کلمه مورد نظر بروید.

سپس در منوی References، علامت فلشی را که در کنار Insert Footnote مشاهده می کنید کلیک کنید.

نوشتن پاورقی در ورد

پنجره زیر باز می شود.

نوشتن پاورقی در ورد 2

مثلث جلوی Numbering را کلیک کرده و گزینه Restart each page را انتخاب نمایید تا پاورقی ها در هر صفحه، مجددا از شماره 1 شروع شوند.

نوشتن پاورقی در ورد 3

سپس گزینه Insert را کلیک نمایید.

نوشتن پاورقی در ورد 4

مطابق شکل، در انتهای کلمه مورد نظر، شماره پاورقی ظاهر می شود. در انتهای صفحه نیز، پاورقی خود را می توانید وارد نمایید.

این مقاله را نیز مطالعه کنید:  آموزش ورد ( word )

نوشتن پاورقی در ورد 5

نکته کلیدی 1: بعد از اینکه یکبار مطابق روش بالا پاورقی را وارد کردید و تنظیمات مورد نظر را در پنجره Footnote and Endnote اعمال کردید، برای سادگی و سرعت در نوشتن پاورقی می توانید به روش زیر عمل کنید. در انتهای کلمه مورد نظر می توانید از کلیدهای Ctrl+Alt+F استفاده کنید. شماره پاورقی در انتهای کلمه ظاهر شده و مکان نما به انتهای صفحه می رود (مطابق شکل بالا).

نکته کلیدی 2: اگر هنگام نگارش پایان نامه بخواهید به جای اعداد، نمادی را بگذارید، باید در پنجره Footnote and Endnote، روی گزینه Symbol کلیک کنید. پنجره زیر باز می شود. نماد مورد نظر را انتخاب و بر روی گزینه OK کلیک کنید. نکته کلیدی 3: کلید میان بر پاورقی، Ctrl+Alt+F می باشد.

نوشتن پاورقی در ورد 6


نکته 10: تغییر جهت خط جدا کننده پاورقی (Footnote) در ورد

گاهی ممکن است بخواهید در پاورقی، متن فارسی درج کنید.
در این صورت، ابتدا روی متن نوشته شده در پاورقی کلیک کرده و سپس گزینه راست چین را از منوی Home انتخاب نمایید.
متن درج شده در پاورقی، در سمت راست قرار می گیرد.

تغییر جهت خط جدا کننده پاورقی 1

اما مشاهده می کنید که خط جدا کننده پاورقی، همچنان در سمت چپ قرار گرفته است.
برای تغییر جهت خط جدا کننده پاورقی، از منوی View و در قسمت Document Views، حالت نمایش را از Print Layout به Draft تغییر دهید.

تغییر جهت خط جدا کننده پاورقی 2

صفحه word به شکل زیر نمایش داده می شود.

تغییر جهت خط جدا کننده پاورقی 3

اکنون به منوی References رفته و در قسمت Footnotes، بر روی Show Notes کلیک کنید.

تغییر جهت خط جدا کننده پاورقی 4

در قسمت پایین صفحه و از منوی باز شده، گزینه Footnote Separator را انتخاب کنید.

تغییر جهت خط جدا کننده پاورقی 5

با نگه داشتن همزمان کلیدهای Ctrl+R، یا Ctrl+L، یا Ctrl+E، می توانید خط جدا کننده پاورقی را به ترتیب به سمت راست، چپ یا وسط منتقل کنید.

این مقاله را نیز مطالعه کنید:  نکته های کاربردی و پیشرفته ورد - قسمت چهارم

تغییر جهت خط جدا کننده پاورقی 6

اکنون به منوی View رفته و در قسمت Document Views، حالت نمایش را از Draft به Print Layout تغییر دهید. خط جدا کننده پاورقی، مطابق شکل، در سمت راست قرار خواهد گرفت.

تغییر جهت خط جدا کننده پاورقی 7


نکته 11: نگارش اندیس بالا (Superscript) و اندیس پایین (Subscript) در ورد

اگر نیازمند نوشتن اندیس بالا و یا اندیس پایین هستید، کافی است ابتدا عدد و یا حرفی را که می خواهید بالاچین یا پایین چین شود را با موس انتخاب کرده.

نگارش اندیس بالا و اندیس پایین 1

سپس از منوی Home، علامت بالاچین (Superscript) و یا پایین چین (Subscript) را انتخاب نمایید.

نگارش اندیس بالا و اندیس پایین 2

نگارش اندیس بالا و اندیس پایین 3

 


نکته 12: خط کشیدن زیر کلمات (Underline) در ورد

اگر در هنگام نگارش پایان نامه، نیاز داشتید که برای مشخص نمودن کلمه ای، زیر آن خط بکشید، ابتدا آن کلمه را با موس انتخاب کرده و سپس از منوی Home علامت نمایشگر Underline را کلیک نمایید.

خط کشیدن زیر کلمات در ورد 1

خط کشیدن زیر کلمات در ورد 2

 


نکته 13: تنظیم فاصله بین خطوط (Line spacing) در ورد

در هنگام نگارش پایان نامه، توجه به فاصله بین خطوط متن ضروری است.
برای این کار، در منوی Home، روی علامت Line spacing کلیک کرده و فاصله مورد نظر بین خطوط را که معمولا 1.15 یا 1.5 می باشد، انتخاب نمایید.

تنظیم فاصله بین خطوط در ورد 1

در صورت نیاز به افزودن فاصله، بین پاراگراف ها می توانید از گزینه “Add Space Before Paragraph” برای افزودن فاصله قبل از پاراگراف و یا از گزینه “Add Space After Paragraph” برای افزودن فاصله بعد از پاراگراف استفاده کنید.

تنظیم فاصله بین خطوط در ورد 2


نکته 14: شماره گذاری نکات در ورد

اگر هنگام نگارش پایان نامه، نیازمند شماره گذاری نکاتی از متن بودید، می توانید از منوی Home، گزینه Numbering را کلیک کرده و نوع شماره گذاری مورد نظرتان را انتخاب نمایید.

شماره گذاری نکات در ورد


35 نکته کاربردی ورد در نگارش پایان نامه : بخش اول – بخش سومبخش چهارمبخش پنجم

منبع : تراپیپر

بهروز شیخان

سلام من بهروز شیخان هستم، و تلاش دارم در این جا آموزش ها، نکات و تجربیاتی که به نظرم مفید هستند، را در اختیار شما قرار دهم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا